Har du nogensinde lagt mærke til, at den ene beslutning tager den anden med?
Noget, man har udskudt længe, bliver pludseligt nemmere, når man først får taget det første skridt eller købt den første del?
Det kunne for eksempel være et haveprojekt, som har virket uoverskueligt.
Når du så pludseligt så den helt rigtige bænk på tilbud, så var indkøb af planker, stolper og skruer nærmest lige for. Og når de nu lige lå i traileren, så kunne det jo lige så godt blive flyttet og når du var i gang med at flytte stolperne, så kunne du grave hullerne med det samme?
En af de ting, der er i spil her, er vores continuity bias. Det er en mekanik, der gør, at vi har en tendens til at fortsætte noget, vi allerede er i gang med.
Nu tænker du måske og hvad har planker og skruer med IT sikkerhed at gøre? En hel del faktisk men det skyldes en anden bias, der kaldes IKEA effekten og den tager vi i et fremtidigt blogindlæg.
Kæd beslutningerne sammen!
Det, du skal hæfte dig ved her, er continuity og hvad, vi kan bruge det til.
Det kan nemlig være enormt effektfuldt at tænke i, at kæde beslutninger og handlinger sammen. Folk har ganske simpelt nemmere ved at tage en beslutning, når de lige har taget en anden og den ene handling tager så at sige den anden med.
Et rigtigt godt eksempel på continuity bias brugt rigtigt er da sundhedsmyndighederne i 2021 lancerede det digitale sundhedskort og processen indeholdt et trin, hvor man samtidig kunne tilmelde sig organdonorregistret. Bevares, de havde planket den fra England, men hold da op, hvor er det godt tænkt.
Når nu brugerne er ved at oprette deres digitale sundhedskort på telefonen, bliver de ganske enkelt spurgt, om de ikke lige vil tilmelde sig donorregistret, når de nu alligevel er i gang.
Resultatet af denne lille intervention er helt overvældende. På én enkelt måned er det lykkedes at få lige så mange nye tilmeldinger til donorregistret, som der normalt kommer på et helt år. Det er da en adfærdsændring, der vil noget?
Hvordan kan vi så omsætte det til IT sikker adfærd?
Vi skal tænke i at kæde handlinger og processer sammen.
Det kunne f.eks. være at når organisationen ruller et nyt IT system ud, så er budskabet ”når du nu tager dit spritnye IT system i brug, så gem lige dit nye password i din adgangskodehusker, som du finder lige her.” (Husk endeligt linket, der gør det nemt. Så spiller du nemlig også på vores bias for ”path of least resistance”. Den kan du læse om lige her)
På den måde får du sat gang i den kædereaktion, at de laver deres password og samtidigt tager adgangskodehuskeren i brug.
En lille spidsfindighed ved continuity bias er, at vi faktisk også har en tendens til at fortsætte noget andre har startet for os.
Måske har du lagt mærke til at nogle reklamer eller myndigheder, der forsøger at påvirke os skriver: ”Vi har allerede udfyldt det meste for dig, du skal bare selv lige… ”
-Det er et klokkeklart eksempel på brug af continuity bias.
Det kan du selv bruge ved enten direkte at planke teksten ovenfor, eller du kan tænke det ind i din kommunikation på andre måder.
Hvad ville der for eksempel ske i hovedet hos en bruger, der får beskeden:
”Her er dit nye IT udstyr. Vi har sikret den rigtigt godt for dig, du skal bare lige selv finde på et godt komplekst password”.
-Så er man jo nærmest i gang og det ville da være en skam, at de gør alt det for mig og det så bliver spildt.
Her spiller du envidere på reciprocity bias, der handler om, at vi mennesker har en trang til at gøre noget for dem, der gør noget for os.
Det kan du læse mere om i dette blogindlæg.
Så næste gang du har været på shoppetur og både har fået købt de sko og den jakke, du har udskudt købet af længe eller ser et halvt udfyldt abonnementsfelt, der bare lige mangler det sidste …. så er det continuity bias, der er i spil.