Møderne i kalenderen ligger væg-til-væg, dagens to-do liste har opgaver til en lille uge, og så kommer afdelingen for informationssikkerhed med en ny – og mere besværlig – procedure for deling af filer.
Bum! Værsågod at løse dine opgaver langsommere. Du skal være compliant.
Kan det undre, hvis medarbejdere ignorerer den nye procedure og fortsætter med at dele filer som før? Der er jo travlt nok i forvejen. Og KPI’erne må gå forud for nye, tunge procedurer.
Nye procedurer skal give mening. Det er præcis den meningsskabende pointe, som den kloge virksomhed kommunikerer først. Herefter kan den nye procedure for fildeling blive rullet ud.
Den kloge virksomhed erkender, at medarbejderne har travlt i forvejen. At chefer og kolleger hiver i hinanden for at nå afdelingens og dermed virksomhedens mål. At paraderne kommer op, hvis man gør det tungere at løse opgaver.
Philippe
Derfor bør virksomheden først forklare, hvorfor den nye procedure giver mening. Og gøre det enkelt og klart, så det er til at forstå. “Vi skal beskytte vores viden, så konkurrenter ikke får fat i den. Derfor skal vi beskytte filer, som vi deler med hinanden. Du skal gøre sådan her fremover …”
Det skal give mening.